søndag 17. juli 2011

Knallgode muffins!


Disse muffinsene ble veldig gode!! Kan hende det er jeg som har vendt meg til at konsistensen på lavkarbobakst kan bli litt mindre svampaktig enn med vanlig bakst, men disse tror jeg de fleste synes er gode, uavhengig om det er et poeng å spise lavkarbo eller ikke.
Oppskriften er inspirert av en oppskrift jeg fant på lavkarbo.no, men jeg har endret noe på den, så lik er den ikke.

Oppskriften gir ca 8 store muffins, og sikkert 12-14 små.

Grunnoppskrift:
3 egg
2 dl creme fraiche
0,5 dl smeltet cocosa extra virgin oil
søtning etter smak*
0,5 dl vann
40 g mandelmel
40 g kokosmel
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver

*søtning kan være enten sukrin, stevia, agavesirup, splenda eller hva du måtte ønske. Jeg brukte en kombinasjon av sukrin og agavesirup. Synes agavesirupen runder av sukrinsmaken på en god måte! Brukte 4 ss sukrin, og 2 ss agavesirup.

Min variant idag:
en liten ss Lerum Eplesyltetøy uten tilsatt sukker
Sukrin
Kanel

Forslag til andre varianter:
Bringebær/blåbær
Sjokoladebiter
Nøtter
Kokos

Har smakt bringebær og kokos (sammen!), og det kan anbefales!

Egg, creme fraiche, cocosa og søtning røres sammen. Det tørre blandes i. Evt. tørre smakstilsetninger tilsettes. SMAK om du er fornøyd med søtning, og hell deretter røren i muffinsformer av valgfri sort. Legg oppå og nedi eventuelle bær eller syltetøy, dryss gjerne et tynt lag sukrin på toppen, og stek deretter midt i ovnen ved ca 200 grader. Steketid vil nok variere, men mine stekte i nærmere 30 min.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...